اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد
سرخط خبرها

تراشه مغزی نورالینک چیست و چه کاربردی دارد؟

  • کد خبر: ۲۰۹۱۹۶
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
تراشه مغزی نورالینک چیست و چه کاربردی دارد؟
با کاشت موفقیت آمیز اولین تراشه مغزی نورالینک در مغز انسان، صحبت‌ها پیرامون این فناوری داغ شده است؛ آیا باید آن را تحولی بزرگ در تکنولوژی و درمان بدانیم یا دلیل نابودی جهان؟!

به گزارش شهرآرانیوز - روز گذشته خبری مبنی بر کاشت تراشه‌ی «تله‌ پاتی» در مغز انسان منتشر شد؛ شرکت نورالینک که تحت مالکیت ایلان ماسک قرار دارد، کاشت اولین تراشه خود را در مغز انسان انجام داد.

پس از انتشار این خبر، بحث درباره تحولاتی که در آینده فناوری و پزشکی پیش‌رویمان خواهند بود داغ شده است، تحولاتی که ممکن است منجر به توسعه‌ای شگرف در آینده‌مان شوند.

در ادامه به بررسی کاربرد‌های احتمالی این تراشه‌ها می‌پردازیم:

نورالینک چیست و چه کاربردی دارد؟

شرکت نورالینک، یک کمپانی مبتنی بر فناوری نانو است که رابط‌های ماشین-مغزی قابل پیوند (BMI) را طراحی و توسعه می‌دهد. این شرکت توسط ایلان ماسک، مکس هودک و پائول مرولا تاسیس شده و مقر اصلی آن در شهر سان فرانسیسکو قرار دارد.

نورالینک ابزار دو تکه‌ای می‌سازد که اولین بخشش باید در مغز قرار ‌گیرد.

چیپ‌ست نورالینک در ابعاد و اندازه‌ی یک سکه است و می‌تواند کامل در جمجمه‌ی انسان قرار گیرد. در این چیپ، مجموعه‌ای از سیم‌های بسیار نازک وجود دارد که ۲۰ برابر نازک‌تر از یک تار موی انسان بوده و به درون مغز انسان وارد می‌شود. سیم‌ها حاوی ۱۰۲۴ الکترود هستند که این الکترودها می‌توانند فعالیت مغزی را رصد کرده و از لحاظ تئوری این قدرت را دارند تا به صورت الکتریکی مغز را تحریک کنند. این اطلاعات از طریق شبکه‌ی بی‌سیم چیپست به کامپیوترهای پیشرفته‌ای انتقال داده می‌شود؛ کامپیوترهایی که توسط محققین مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

درمان ناهنجاری‌های عصبی مثل بیماری پارکینسون با نورالینک

فناوری تعاملی عصبی بهینه یافته‌ی نورالینک می‌تواند برای مطالعه‌ی بهتر اختلال‌های عصب‌شناختی نظیر پارکینسون و آلزایمر سودمند باشد. پروفسور اندرو هایرز گفته که یک نرم‌افزار دیگری می‌تواند به مردم اجازه دهد تا پروتزهای رباتی را تنها با ذهن‌شان کنترل کنند. هایرز در مصاحبه با اینسایدر این‌طور توضیح می‌دهد که این نرم‌افزار به شدت برای بیمارانی که فلج شده‌اند سودمند خواهد بود. الکترودهایی که در مغز بیمار قرار می‌گیرد، حس لمس را مجدد تولید کرده و به بیمار اجازه می‌دهد تا کنترل حرکتی بهتری نسبت به عضو پروتزی خود داشته باشد.

نورالینک اعلام کرده که ۲۰۵ میلیارد دلار توانسته در سال ۲۰۲۱ میلادی بودجه کسب کند. در جریان این اطلاعیه، شرکت نورالینک اعلام کرده که اولین استفاده‌ی تبلیغاتی محصول چیپست‌شان برای کمک به افراد معلول است؛‌ افرادی که به طور کامل فلج شده یا تنها بخشی از اندام‌هایشان به این عارضه دچار شده است. نورالینک در این زمینه توضیح می‌دهد:

اولین اندیکاسیون این دستگاه برای کمک به افراد کاملا معلول برای کنترل کامپیوتر و تلفن‌های همراهشان به شیوه‌ای طبیعی با پهنا باند بسیار زیاد است. بودجه‌ای که برای شرکت نورالینک فراهم شده به منظور توسعه‌ی این هدف صرف شده و تحقیقات و توسعه‌ی محصولات آینده هم با این رویکرد شتاب خواهد گرفت.

درمان بیماری اوتیسم با نورالینک

ایلان ماسک در جریان حضورش در پادکست «هوش مصنوعی» لکس فریدمن در نوامبر ۲۰۱۹ گفته که نورالینک می‌تواند در آینده بیماری‌های بسیاری را که در ارتباط با ذهن است را برطرف کند. او در این رابطه بیماری‌هایی نظیر اوتیسم و اسکیزوفرنی را مثال می‌زند. جالب اینجاست که اوتیسم یک ناهنجاری تکوین جنینی و نه یک بیماری دانسته می‌شود و از طرفی دیگر، سازمان بهداشت جهانی از بیماری اسکیزوفرنی به عنوان یک ناهنجاری ذهنی یاد می‌کند.

ادعاهایی درباره عملکرد نورالینک در آینده

ماسک ادعاهای خیالی زیادی را پیرامون توانایی‌های بهینه یافته‌ی نورالینک مطرح می‌کند. برای مثال ماسک سال ۲۰۲۰ میلادی گفته که مردم می‌توانند خاطراتشان را ذخیره و مجدد تکرار کنند؛ درست شبیه به ایده‌ی یکی از قسمت‌های سریال پرمخاطب «آینه‌ی سیاه»‌ (Black Mirror) یا مردم به صورت تله‌پاتی می‌توانند ماشینشان را احضار کنند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که متخصصین درباره‌ی بخش اعظمی از آنها شک و تردید دارند.

در ادامه سکانسی از سریال «آینه‌ی سیاه» (همه خاطرات تو) را مشاهده کنید:

مخالفان کاشت تراشه مغزی

دکتر رایلی گرین از دانشگاه ایمپریال کالج لندن در مصاحبه با اینسایدر در سال ۲۰۱۹ این مسئله را عنوان می‌کند که ایده‌ی جراحی مغز روی یک انسان سالم، عمیقا چالش‌برانگیز است. این دانشمند توضیح می‌دهد که قرار دادن هر نوع دستگاه در مغز انسان، یک جراحی به شدت پر خطر محسوب می‌شود. مردم تن به این پروسه می‌دهند چون از محدودیت‌های زیادی رنج برده و برای بهبود وضعیت کیفی زندگی‌شان این خطر را می‌پذیرند. قطعا انجام دادن این جراحی و قرار دادن یک جسم خارجی حتی در ابعاد بسیار اندک، اصلا و ابدا چیزی نیست که بتوان آن را یک شوخی دانست.

با وجود تمام مخالفت ها و نظارات، امسال شاهد عملی موفقیت امیز در جهت گذاشتن این تراشه روی مغز یک بیمار بوده ایم

هویت اولین بیماران این شرکت فاش نشده است، اما گفته شده بود برای اولین مطالعه موسوم به پرایم (Prime) باید بیش از ۲۲ سال سن داشته باشند، به دلیل آسیب نخاعی یا ALS دچار فلج چهار اندام باشند و بدون سابقه تشنج و سایر ایمپلنت‌های فعال مانند ضربان‌سازها باشند و در حال انجام برنامه‌هایی مانند MRI نباشند.

تاثیر این تراشه ها بر آینده‌ی ما سازنده است یا مخرب؟

تا کنون هرآنچه توسط بشر خلق شده، عده ای را به رستگاری و عده ای را به بدبختی کشانده در نتیجه مسیر ما فقط بر راستای انتخاب های خودمان بنا خواهد شد نه ساختارهای بشر.

 منبع: businessinsider

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->